rok szkolny 2014-2015 - Zespół Publicznych Szkół nr 1 w Żninie

rok szkolny 2014-2015

Wycieczki

Wycieczka do Krakowa
1 czerwca klasy gimnazjalne wyjechały na wycieczkę szkolną.
Zwiedzili kopalnię soli w Wieliczce, gdzie zeszli schodami ponad 160 metrów pod ziemię, gdzie mogli podziwiać "słone" skarby kultury polskiej. W Krakowie  zwiedzili Wawel, Sukiennice, Kościół Mariacki z dzwonem Zygmunta. Duże wrażenie zrobiły  na nich kwiaciarki i gołębie na krakowskim rynku.Ostatni dzień wycieczki to chwile zadumy nad losem więzniów obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu.

Wycieczka szóstoklasistów do stolicy...

W ostatnich dniach kwietnia uczniowie klasy 6a i 6b wraz z opiekunami wyjechali do Warszawy. Droga przebiegała pomyślnie i w milej atmosferze. Około godziny 11.00 dotarliśmy na Plac Zamkowy, gdzie powitała nas pani przewodnik
i w tym momencie rozpoczęła się przygoda z piękną Warszawą. Jak przystało na stolicę i miasto z tak burzliwą historią nie sposób przejść obojętnie obok miejsc pamięci narodowej. Większość z nich związana jest z wydarzeniami wojennymi
a przykładem jest Pomnik Małego Powstańca, Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie byliśmy świadkami zmiany warty.
Po drodze przywitaliśmy się z wybitnymi pisarzami: Adamem Mickiewiczem i Bolesławem Prusem oraz z dostojnym  Józefem  Piłsudskim. To zaledwie kilka wspomnień z naszego spaceru. Po wyczerpującej lekcji historii udaliśmy się do parku w Łazienkach Królewskich, gdzie zwiedziliśmy Pałac na Wyspie i miło spędziliśmy czas w towarzystwie pięknych pawi i sympatycznych wiewiórek. Nastał wieczór i czas na nocleg w Gościńcu na Mokotowie.
Dzień drugi to kolejne ciekawe i miłe doznania. Wszystko zaczęło się przy ulicy Woronicza 17 w budynku Telewizji  Polskiej. Nasza obecność w studiu Agaty Młynarskiej przerosła wszelkie oczekiwania. Przez chwilę poczuliśmy się jak gwiazdy szklanego ekranu. Następnie długo oczekiwany moment. Dotarliśmy na Stadion Narodowy i trasą kibica poznaliśmy zakątki tego obiektu. Kolejnym punktem naszej wycieczki było Muzeum Powstania Warszawskiego przy ul. Grzybowej. Jedno z najciekawszych i najczęściej odwiedzanych miejsc w Warszawie. Mieliśmy to szczęście, że oprowadzał nas syn uczestnika Powstania Warszawskiego. Przeprowadził wzruszającą lekcję historii, która na długo zapadnie w naszej pamięci. Z MPW pojechaliśmy na Plac Defilad, aby stanąć przed
jednym z największych budynkiem w Polsce.
A mowa o Pałacu Kultury i Nauki, wjechaliśmy  na 30 piętro pałacu i podziwialiśmy panoramę miasta.
Trzeci dzień rozpoczęliśmy  lekcją fizyki i astronomii w Centrum Nauki Kopernik. Po kilku godzinach dobrej zabawy pojechaliśmy na Plac Zamkowy, gdyż oczekiwali na nas przewodnicy, którzy oprowadzili nas po komnatach Zamku Królewskiego. I tym miłym akcentem zakończyliśmy nasz pobyt w słonecznej Warszawie.

Wychowawcy i opiekunowie wycieczki:
                                                                                   Agnieszka Cyganiak i Kalina Kończal
                                                                                   Irena Lisiecka i Leszek Piekarski

Wycieczka do Uzarzewa

Dnia 19.05.2015 klasy Ia, I c, I d, I e pojechały na wycieczkę do Uzarzewa. Mieści się tam niezwykłe muzeum, którego zwiedzanie rozpoczęliśmy od pałacu szlacheckiego. Tam przyjęto nas w salonie myśliwiskim. Uczestniczyliśmy w zajęciu pt "Jak pory roku po świcie wędrowały". Nastepnie oglądaliśmy ekspozycje z papugami, napiękniej ubarwnionymi ptakami świata, a zdecydowanie mniej kolorowe są  ptaki z rodziny krukowatych. Wiemy już, czy wrona to żona gawrona , czy też nie.....

W pawilonie egzotyki
czekały na nas afrykańskie zwierzęta z "Wielką piątką afrykańską" (lew, słoń, bawół, lampart, nosorożec).
Warto też zobaczyć , gdzie znajduje sie kraina wiecznego lodu i jakie tam żyją zwierzęta.  My już to wiemy. Przyjrzeliśmy się też z bliska zwierzętom mieszkającym w naszych lasach. Teraz będziemy ich szukać w naszej okolicy.

To wspaniałe przeżycie. Na długo pozostanie w naszej pamięci

Wycieczka klas IV a i IV b do Poznania
12 maja 2015 uczniowie klas IV a i IV b z wychowawcami : panią Beatą Różańską i panem Dawidem Boguckim oraz panią Maria Dorszewską
i panem Wojciechem Urbanowskim udali się na wycieczkę do Poznania, a dokładnie na teren Jeziora Maltańskiego.
Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania nowego ZOO, gdzie mogliśmy podziwiać i obserwować dzikie i bardziej dzikie zwierzęta. Wielu z nas po raz pierwszy widziało bajecznie różowe flamingi, długoszyjne żyrafy, wspaniałego tygrysa. Nie chciał nam się pokazać niedźwiedź. Szkoda, bo my lubimy misie.
W Termach Maltańskich wodnym szaleństwom nie było końca. Opanowaliśmy na dwie godziny wszystkie zjeżdżalnie, te zwykłe, z lampkami

i z pontonami Był tam też statek piracki, ścianka wspinaczkowa, z której skakało się do wody. No i oczywiście wielka fala.
Szkoda tylko, ze czas tak szybko płynie. Cali, zdrowi i baaardzo zadowoleni wróciliśmy do Żnina.

21 października  2014  - WIZYTA W GRODZIE KOPERNIKA
Spacer bulwarem nad Wisłą, zabytkowe stare miasto w Toruniu - tylko pozazdrościć tego wyjazdu.Moc wrażeń doświadczyli  uczniowie klasy II A i IIIA  podczas wizyty w fabryce cukierków, gdzie kupili najróżniejsze lizaki i cukierki ze słodkiej masy.Na zakończenie uczniowie obejrzeli "kosmiczny" seans w planetarium.

Edukacja przyrodnicza

7 października  uczniowie klasy II A i III A spędzili miło dzień w zielonym jeszcze lesie w Zieleniewie.Dzieci przeszły całą ścieżkę dydaktyczną, zafascynowane i zasłuchane opowieścią leśniczego.Dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy związanych z rozpoznawaniem grzybów jadalnych i niejadalnych, omówiliśmy wspólnie warstwy lasu. Na zakończenie dzieci piekły kiełbaski i oglądały różnorodne poroża. Smacznie, ciekawie i pożytecznie spędziliśmy ten jesienny dzień.

Dnia 20 listopada 2014r. klasy I A I II B wybrały się do Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy. To miejsce okazało się niezwykłe. Dzieci poznały historię  poprzez ciekawostki, mogły przeszkolić  się w praniu na tarze, a także przenieść się w czasie do średniowiecznej łaźni. Do tego w ramach warsztatów mydlanych każdy mógł stać się  artystą – zaprojektować i wykonać własne mydło, które mógł zabrać  ze sobą na pamiątkę miłych chwil spędzonych w muzeum.